03/04/2020
Crone er med på dugnaden
Korona-krisen fører til at bransjer må tilpasse seg samfunnet og kundene på nytt, og være mer løsningsorientert.
Crone har hatt en profil og måte å jobbe på som har vært tilpasset korona-krisen fra før av.
Inkassobransjen er ikke unntatt korona-krisen. Arbeidspresset øker, mens man forventer nedgang i nye saker fra bedrifter som er tvunget til å holde stengt, og nedgang i løste saker i tiden som kommer. Mange av tiltakene som nå er innført i bransjen, for å bidra til gode løsninger for de som skylder penger, ligger allerede i Crones arbeidsmetodikk. Likevel velger selskapet å gjøre ytterligere grep for kundene i denne perioden, for å delta i dugnaden som Norge nå bes om å stille opp på.
– Crone har hatt en «skyldnervennlig» profil siden vi startet, sier Otto Havneraas, administrerende direktør i Crone.
Stanset rettslig pågang
Inkassobransjen har blitt oppfordret til å ikke gjennomføre tvangsauksjoner eller innlevering av løsøre. I Crone har de gått enda lenger.
– Vi strekker oss langt i det daglige arbeidet vårt, men nå strekker vi oss enda lenger, sier Havneraas.
Han peker blant annet på at Crone har stanset all rettslig pågang, som medfører at ingen saker går videre til namsmannen i disse tider. Slik unngår de å påføre sluttkunden ytterlige kostnader.
– Crones samfunnsoppdrag er å bidra til at privatpersoner og bedrifter får gjort opp utestående så raskt som mulig, til lavest mulig kostnad. Vi oppfordrer de som får et betalingskrav å ta kontakt hurtigst mulig. Ved å gjøre det kan kravet i mange tilfeller fryses, og vi kan tilby en nedbetalingsavtale tilpasset den økonomiske situasjonen de nå står i – uten ekstra kostnader.
Viktig med balanse
Under korona-krisen er det viktig å opprettholde en balanse mellom de som selger varer og tjenester, og de som har kjøpt disse, men sliter med å få betalt.
– Dersom samfunnet mener at inkassobransjen ikke skal kreve inn penger for de som har solgt varer og tjenester, må man huske på at man da stiller disse i samme dårlige økonomiske situasjon, sier den administrerende direktøren.
Han peker på hvor viktig kreditthjulet er i denne sammenhengen.
– Vi må være flinke til å se den som skal betale og finne gode og smidige løsninger, samtidig som vi må ha forståelse for virksomheten i den andre enden. Crone jobber iherdig for å ivareta kundene og kundens kunde på best mulig måte. Slik skapes kundelojalitet – også under korona-krisen!