02/01/2020
Crone har fått større muskler – uten å miste verdigrunnlaget
Da Crone ble kontaktet av Danmarks nest største inkassoselskap, var eierne av Crone ikke i modus for å selge. Veksten var god og de var fremdeles i gründerfasen. De valgte allikevel å ta et uforpliktende møte med «frierne». Da oppdaget de hvor like verdier de hadde, og lot seg sakte, men sikkert overbevise.
Et inkassoselskap vekker ikke de mest positive assosiasjonene hos folk flest. Det ønsker det norske selskapet Crone å endre på.
– Mange tenker først og fremst på Luksusfellen på TV3 og det skumle inkassospøkelset. Men vi ønsker ikke at kundene skal være redde for å ringe oss. Vi ønsker tvert imot at de skal få en positiv opplevelse, og føle at vi hjelper dem og løfter en bør av skuldrene deres, sier Ronny Helseth, salgs- og markedsdirektør i Crone.
Crone jobber mye med å bygge relasjoner til kundene, og er et av få norske inkassoselskaper med bilde og navn på de ansatte på nettsiden. Crone sine verdier og tilnærmingen til kunden, førte det norske selskapet sammen med danske Collectia A/S, som nå eier 60 % av aksjene.
Vil ta vare på kundens kunder
Da danskene først tok kontakt, hadde selskapet eksistert som Crone AS i tre år. En liten gruppe fra det opprinnelige selskapet Creno startet nemlig for seg selv i 2015, etter at selskapet ble kjøpt opp av Visma.
– Vi var i sterk vekst og det var rom for å vokse mer. Det var ikke aktuelt å selge livsverket vårt på det nivået. Danskene forstod også at timingen var dårlig, men insisterte på et møte. Og etter hvert innså vi at vi hadde veldig sammenfallende verdier, forteller Helseth.
Det var spesielt verdien om å «ta vare på kundens kunder» de to skandinaviske selskapene hadde til felles, og som de nå vil jobbe sammen og sterkere mot.
– Hvis du har en eksisterende kunde som ikke betaler, betyr ikke det at det er en dårlig kunde. Vi ønsker å møte denne kunden på en positiv måte. Vi gir dem en rettferdig og god behandling, slik at du fortsatt har en fornøyd kunde etterpå.
Helseth mener det er opptil enhver bedrift å være bevisst sitt samfunnsoppdrag, også inkassoselskaper.
– Vårt samfunnsoppdrag skal ikke være å tjene mest mulig penger på sen betaling. Vi vil heller hjelpe kunden å betale tilbake tidligst mulig, og til lavest mulig kostnad. Det var disse verdiene som gjorde at Collectia fattet interesse for oss, sier han.
De fleste ønsker å betale
Helseths erfaring er at de fleste privatpersoner og bedrifter ønsker å gjøre opp for seg.
– 99 % har til hensikt å betale, og vi må kommunisere deretter. Mange er rett og slett litt sløve, og glemmer å betale fakturaen eller følge med på forfallsdatoen. Over halvparten betaler med en gang de får den første purringen i posten.
Når det gjelder den andre halvparten, gjelder det å finne ut hvorfor regningen ikke er betalt, så hurtig og effektivt som mulig.
– Det kan være en misforståelse eller en uenighet, og i noen tilfeller har de bare glemt å betale regningen. Når vi finner årsaken, ønsker vi å finne gode løsninger for betaling. Alt dette krever god og riktig kommunikasjon og et godt håndverk. Det er det som skiller oss fra andre inkassoselskaper.
I mange store inkassoselskaper går mye automatisk, fra kredittvurdering til kommunikasjon og deler av saksbehandlingen. Hos Crone sitter det mennesker og behandler hver enkelt sak.
Gjennom oppkjøpet har vi fått tilgang til kapital, it-ressurser og gode løsninger, som kan bidra til å effektivisere for å forsterke den hjelpen vi skal yte til hver enkelt sene betaler.
– Det gjør oss i stand til å vokse raskere i det norske og nordiske markedet – men fortsatt med de samme verdiene, sier Helseth.